Sabtu, 29 Ogos 2009

Hadapi H1N1 melalui pilihan lain.


Terakhir ini kita sedang berdepan dengan wabak H1N1 yang telahpun mengorbankan berpuluh orang pengidapnya (71 orang semasa post ini ditulis). Wabak yanag berpunca daripada virus ini menular pantas di seluruh dunia termasuk negara maju seperti Amerika. Wabak ini terasa begitu menakutkan apabila media massa mengolah perkembangannya dengan begitu serius dan dramatik. Perhubungan di peringkat antarabangsa turut terganggu apabila wabak ini didapati dengan pantas menular akibat perhubungan dunia yang begitu terbuka. Mungkin juga kesannya ke atas sektor pelancongan terjejas kerana orang begitu berhati-hati dan berwaspada untuk bergerak dari satu negara ke satu negara, terutama negara yang wabak H1N1 mewabak.

Akhir-akhir ini stok veksin tidak mencukupi untuk menampung permintaan msyarakat. Mereka sedar untuk mengambil langkah awal membuat pencegahan. Klinik kami (pusat Perubatan Julia) menghadapi permintaan tinggi untuk mendapatkan suntikan veksin malangnya stok tiada dan perlu menungu tempoh waktu yang lama untuk mendapat stok baru. Kehadiran pesakit yang meminta pandangan tentang pencegahan penyakit juga meningkat akhir-akhir ini, menunjukkan kebimbangan masyarakat terhadap wabak ini begitu tinggi.

Sebelum ini orang takut dengan Chikungunya dan Denggi. Keduanya juga disebabkan virus dari nyamuk. Kemunculan pelbagai gejala penyakit baru memperlihatkan dari sisi lain bahawa kehidupan kita masih rapuh dan terdedah dengan bermacam faktor-faktor penyebab penyakit, termasuk wabak bawaan virus.

Dalam menghadapi pelbagai cabaran kesihatan ini, saya berfikir bahawa kita perlu melihat masalah-masalah ini dari sisi lain. Selama ini kita melihat pendekatan perubatan moden sebagai satu-satu sandaran kita, di samping itu kita masih bersikap: merawat apabila sudah sakit. Dua perkara ini eloklah difikirkan kembali demi mencari solusi lain kepada kesihatan kita.

Setelah lebih 15 tahun terlibat dalam industri herba dan mengkaji perawatan alternatif, saya membuat kesimpulan bahawa pendekatan kita perlu dianjakkan kepada pendekatan lebih holistik. Kita perlu melihat aspek kesihatan secara menyeluruh dan mengambil kira pilihan-pilihan lain yang ada. Saya melihat herba dan produk alami (natural) mempunyai pelbagai bahan aktif yang boleh membantu kita jadi sihat. Perawatan secara terapi herba didapati sangat berkesan untuk dua pendekatan menghadapi masalah kesihatan, iaitu pencegahan dan rawatan.



Sebagai pemakanan, herba diambil setiap hari sebagai langkah pencegahan. Oleh kerana ia adalah sumber alami ia tidak memudaratkan; sebaliknya ia bermanfaat membekalkan sumber nutrien yang membina daya tahan tubuh atau imuniti. Sebahagian besar herba mengandungi bahan aktif seperti antioksidan yang berfungsi menguatkan imuniti tubuh. Penyakit hanya dapat menyerang tubuh yang lemah imunitinya. Bakteria atau virus juga hanya dapat melemahkan tubuh yang tidak mempunyai sistem imuniti yang kuat. Kes-kes alahan (elergi) juga berpunca daripada rendahnya imuniti tubuh seseorang.

Pengalaman kami berpuluh tahun menggunakan beberapa herba terpilih (antaranya Natural Lingzhi dan Tropicocos VCO) membuktikan fakta ini. Kedua herba ini antara herba yang membekalkan sumber membina imuniti kerana ia mengandungi apa yang disebut immunomodulating iaitu keupayaan membina struktur mekanisme pertahanan tubuh.

Herba juga sangat berkesan untuk mengatasi pelbagai gejala penyakit semasa. Antara gejala umum di kalangan kita ialah diabetes, tekanan darah tinggi, gastrik, asthma, buasir, gout dan pelbagai lagi. Selain itu gejala yang serius seperti sakit jantung, strok, lumpuh akibat kemalangan atau strok, kanser, leukimia dan sle pun dapat dapat diatasi dengan terapi herba. Kesan pemulihan dapat dilihat dengan jelas.

Ketika kita berdepan gejala penyakit yang disebabkan oleh virus seperti Denggi dan Chikungunya (masih lagi mewabak), marilah kita lihat satu pendekatan lain, iaitu persediaan awal mencegah kerana itulah strategi terbaik menghadapi masalah kesihatan. Dengan membina imuniti melalui pengambilan pemakanan yang sesuai (herba-herba terpilih) insyaAllah serangan virus dari apa jenis pun dapat dihindarkan.

VCO adalah makanan kesihatan yang sangat berkesan untuk menghadapi virus kerana ia bersifat antiviral, antibakterial, antifungal (sila baca buku saya, Kelebihan dan manfaat VCO, dan buku-buku yang ditulis oleh Dr Bruce Fife). Hal ini terbukti apabila kami membantu pesakit denggi dan chikungunya dengan memberikan mereka Tropicocos VCO. Kesan pemulihan sangat mengagumkan. Saya yakin VCO dapat membantu kita menghadapi virus H1N1 dengan mengambilnya sebagai makanan harian. Kekuatan antivirus yang ada padanya membolehkan ia dijadikan penawar kepada wabak serangan virus. Ianya tentulah lebih jimat (lebih murah) dan lebih selamat (kerana ia bahan alami); dan juga adalah antibiotik alami yang sudah diakui ramai penggunanya.

Ubahlah persepsi tentang kaedah menghadapi masalah kesihatan dengan beberapa kaedah yang positif:
1. Memberi keutamaan kepada kesihatan keluarga
2. Bersikap terbuka dan luaskan ilmu tentang kesihatan
3. Menjaga kesihatan dengan mencegah, menghindari penyakit
4. Mengambil makanan yang sihat dan pemakanan kesihatan secara berterusan

Rencana sumbangan Afifi Ahmad dari blognya Zidniiman.blogspot.com

Tiada ulasan:

Catat Komen